keskiviikko 4. joulukuuta 2019

Jumalan tahto, minun tahtoni vai sielujemme vihollisen tahto:

Kysymyksiä ihan vaan itselleni, mutta samalla jaan niitä tässä toisillekkin.
 Saako Jumalan tahto tapahtua minun kauttani. Saako se tapahtua minun elämässäni? Saako se tapahtua yleensä lähipiirissäni, kotimaassani tai vieläkin laajemmin, tässä koko maailmassamme?
Kuka siitä päättää, tapahtuko minun tahtoni vai Jumalan tahto? Tässä kysymyksiä pohdittavaksi. Jumalan tahto on aina hyvä. Se on fakta. Mutta miksi maailmassa sitten on niin paljon pahuutta? Se on toinen hyvä kysymys.
Jeesus sanoo näin: "Varas on tullut tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että teillä olisi elämä ja yltäkylläisyys"
Kuka tämä varas sitten on? Eikö se ole tämä sielujemme vihollinen, "joka kiertää ympäri etsien kenen saisi niellä".
Emme pysty kieltämään tämän persoonallisen pahankaan olemassa oloa, jonka tahto saa tapahtua niin monen ihmisen elämässä ja ihmisen kautta.
Lähinnä minun päätäntä vallassani, ja myöskin sinun, on se, että alistanko oman tahtoni Jumalan tahdon alle. Jos näin päätän tehdä on se "kaikista hyvä", käyttäen jo edes menneen ystäväni sanontaa.
Jumala kunnioittaa minun omaa päätöstäni ja myöskin sinun.
Tällä sielujemme vihollisella on suuri valta johtuen ihmisen syntiin lankeemuksesta, mutta silti Jumalan valta on paljon suurempi ja yläpuolella. "Jeesus sanoo, että hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä." Sielunvihollisen valta on rajoitettu ja se loppuu tämän aijoonin eli aikakauden loppuessa. Muistamme varmaan joskus kuulleemme, että "Jeesus polki rikki käärmeen pään" eli juuri tämän sielunvihollisen pään". Se tapahtui Golgatan ristillä ja sen johdosta vietämme Pääsiäistä. 
Rukoilen Isä meidän rukousta siteeraten: "Tapahtukoon sinun tahtosi minun elämässäni, minun kauttani ja  minusta huolimatta."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti