torstai 10. joulukuuta 2015

"Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa"


 "Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa" Tämäkin hyvä sana ja ajatus löytyy Raamatusta. Jo aikaisin aamulla tuo lause,  nousi jostakin alitajunnastani mieleeni. Siihen ei vaikuttanut mikään asia yhteys, niinkuin voisi kuvitella.Olin tavanomaisella aamulenkilläni ja se oli, näin ymmärrän, Jumalan puhetta minulle.  Jumala puhuu meille paljon juuri sanansa kautta. Aloin miettiä, mitä tuo sana merkitsee omalla kohdallani ja mitä lähimmäisteni kohdalla. Millainen ihminen on "laupias ihminen"? Mietin sitä, että millainen tämä maailmamme olisi, jos me ihmiset enemmän osoittaisimme laupeutta toinen toisillemme.  Me arvostamme niin paljon monia muita asioita elämässä, mutta Jumalan sanan mukaan ihaninta ihmisessä kuitenkin on hänen laupeutensa.
Tulin kotiin ja aloin tutkia, mitä Raamattu sanoo laupeudesta ja nimen omaan Jumalan laupeudesta.(internet on hyvänä apuna) Olen monesti törmännyt siihen, kun ihmiset yleensä muistavat Vanhasta testamentista Kaikkivaltiaan Jumalan tuomion Jumalana. Esim. 2 Moos.5 ja 6 jakeet. Siitä yleensä  muistetaan ulkoa vain näiden kahden jakeen alkuosa, mutta on jätetty pois muistista tuo, mitä siinä sanotaan Jumalan laupeudesta. "Sillä minä Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat, mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni".
Löysin äkkiseltään myös psalmin 103, joka melkein kokonaisuudessaan puhuun Jumalan laupeudesta. Sen ala otsikkona onkin "Herra on laupias ja armahtava".
Kirjoitan siitä tähän  jakeet 2, 3 ja 4: "Ylistä Herraa minun sieluni, äläkä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt. Hän antaa kaikki syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sairautesi. Hän lunastaa sinun elämäsi turmiosta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella".




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti